A környezetbarát termék minősítés megszerzésének folyamata a következő:
1. a környezetbarát védjegyet megszerezni kívánó vállalat (Pályázó) benyújtja pályázatát a Környezetbarát Termék Nonprofit Kft-hez (Szervezet) és befizeti az eljárási díjat;
2. a Szervezet elkészítteti a szakértői értékelést;
3. a Szervezet döntési javaslatot készít az FM minisztere számára;
4. az FM miniszter döntést hoz a védjegyhasználati jog elnyeréséről;
5. a pályázat elfogadása esetén a Szervezet szerződést köt a pályázóval;
6. a védjegyhasználati jog elnyerésének közzététele az FM és a Szervezet hivatalos honlapján.
Ezek után a pályázó a védjegyhasználati szerződésben meghatározott feltételekkel (díjak befizetése, nyilvánosság biztosítása, stb.) termékein feltünteti és használja az öko-címkét. A védjegy használati joga legfeljebb a minősítési feltételek érvényességi idejéig, de legalább 1 év időtartamra nyerhető el. A védjegyhasználati időtartam lejárta után az eljárás a mindenkor érvényes minősítési feltételek szerint ismételhető.
A minősítésben való részvétel feltételei
A pályázat nyilvános, folyamatos és önkéntes a hazai és külföldi gyártók, szolgáltatók és forgalmazók részére.
Azokban a termékcsoportokban és szolgáltatásokban lehet pályázatot benyújtani, amelyekre kidolgozott minősítési feltételrendszer áll rendelkezésre, amely a Szervezet és az FM ökocímke honlapján található .
A pályázatnak meg kell felelnie a vonatkozó minősítési feltételrendszerben meghatározott formai és tartalmi követelményeknek.
Minden termékre külön pályázatot kell beadni. (Azonos anyagi minőségű és összetételű, de különböző méretű termékek közös pályázatban is beadhatók.)
A pályázati dokumentáció részei:
- kitöltött nevezési űrlap;
- a nevezési űrlapon megnevezett mellékletek;
- a minősítési feltételrendszerben megnevezett beadványok;
- a forgalmazói hálózat ismertetése, az egyes kereskedői egységek (ahol a termék kapható) címe, telefonszáma;
- a Szervezet által kért egyedi szakmai információk.
Tartalmi követelmények
A terméknek vagy szolgáltatásnak meg kell felelniük a vonatkozó minősítési követelményeknek. Ennek bizonyítására a Pályázó által beadott dokumentumok (és esetleg a Pályázó költségére elvégzett kiegészítő vizsgálatok) szolgálnak.
A védjegyhasználat feltételei
A nyertes Pályázóval a Szervezet védjegyhasználati szerződést köt. A szerződésben a következő fontosabb tételek szerepelnek:
-
a védjegyhasználat időtartama;
-
a minősítési követelményeknek való folyamatos megfelelés;
-
a védjegyhasználatra vonatkozó kikötések;
-
a Szervezet képviselőjének vagy megbízottjának ellenőrzési joga a védjegyhasználati szerződés betartására vonatkozóan;
-
a védjegyhasználati díj fizetésének részletei;
-
nyilvánosságra hozható egyedi adatok;
-
a védjegy méretarányának, színének és használatának meghatározása;
-
a védjegyhasználó egyeztetési kötelezettsége a hirdetéseivel kapcsolatban;
-
a vásárlói tájékoztató környezetvédelmi fejezetének tartalmára vonatkozó részletek;
-
a védjegyhasználati jogot szerzett termék fényképének (esetleg mintadarabjának) átadása a Szervezet részére;
-
a szerződésszegés következményei.
A pályázat értékelésének folyamata:

Nyilvánosság
A nyertes Pályázó a környezeti tudat fejlesztése és saját versenypozíciójának javítása érdekében – a védjegyhasználati időn belül – forgalomba hozott termékein, a velük kapcsolatos tájékoztatóban, vagy reklámban jogosult a védjegyet használni, és azzal a termék előnyös környezeti tulajdonságaira hivatkozni.
Az FM és a Szervezet hivatalos honlapján közzé teszi a nyertes Pályázók listáját, felsorolja a védjegyhasználati jogot nyert termékeket, illetve közli a minőség-tanúsítással kapcsolatos fontosabb információkat.
A környezetbarát termékek forgalmazása során a fogyasztó részére (üzlethelyiségben vagy másutt) kiállított mintaterméken a védjegyet fel kell tüntetni.
Garancia
A Szervezet a beadott pályázatban szereplő egyedi információkat bizalmas adatként kezeli, a nyertes pályázatokról készülő tájékoztatás céljára csak azon adatokat hozza nyilvánosságra, amelyekhez a Pályázó hozzájárulását adja.
|